Petr Čtvrtníček, Mirka van Gils Slavíková, Jan Macek
Původní termín natáčení | Nový termín natáčení |
16.02.2021 | 07.12.2021 (Út, 19:30) |
Datum a místo veřejného natáčení: Divadlo Archa, Praha, úterý 07.12.2021 od 19:30 hod.
Autor znělky: Adam Kraus Hlavní kameraman: Martin Benoni Režie: Braňo Holíček
Kategorie: Sezóna 2021, Blog SJK, Divadlo Archa, Praha
Klobása s poezií, cukrářka hledá Muže, kterému by pekla, a nepříliš růžové vyhlídky pro elektromobily
V tomto dílu Show Jana Krause se představí herec Petr Čtvrtníček, cukrářka, učitelka cukrářského umění na pařížské škole CIFAP Mirka van Gils Slavíková a odborník na udržitelnou mobilitu, profesor ČVUT Jan Macek.
Naše bránice rozechvěje jako první host herec, oblíbený bavič a nově také uzenář Petr Čtvrtníček, který si do pořadu přivede pejska a přinese si řeznický kabátek. Kalmut a „kachnu“, téměř čtyřicet let starý Citroën 2CV, s nápisem „Čeňek Strnad řezník a uzenář“, se kterým objíždí různé akce, je nejen doprovodnou rekvizitou jeho nového počinu – výroby lahůdek a uzenin. „Vzniklo to za toho prvního lockdownu,“ pustí se do vysvětlování. „My jsme takhle seděli s tátou… Zdravíme,“ podívá se směrem vzhůru a dodává, že tatínek loni odešel na věčnost. „A on říká, člověče, já bych si dal nějakou klobásu. Ale ne kupovanou, nejradši bych si udělal nějakou svoji. Já na to, dej mi tak týden, koupím udírnu. Tak jsem ji koupil. On taky člověk za toho lockdownu vydělává tím, že neutratí. Takže ty peníze přibývají, nebo spíš neubývají. Tak to byla první udírna, pak jsem si koupil kutr… a pak tohleto, támhleto, a najednou máme na baráku celou uzenářskou dílnu!“ Byl z toho zkrátka nový koníček, který je prý rozhodně levnější než motokros. A aby to celé nějak stvrdil, rozhodl se koupit nějakou starou, prvorepublikovou reklamní řeznickou tabuli. „Zapátral jsem a přišla mi cedule Čeňek Strnad řezník a uzenář, tak jsem se podle toho pojmenoval,“ vypráví dále a upozorňuje na pravopisně nesprávné psaní jména „Čeňek“, které bylo takto zapsáno původně, a tak to i nechal. „Zjišťoval jsem, jestli někomu nelezu do zelí, jestli takový člověk neexistuje, třeba nějaký potomek. A zjistil jsem, že jediný Čeněk Strnad, který má IČO, má titul RSDr., což je úplně jiný oddíl,“ říká Petr Čtvrtníček, provozovatel uzenářství Čeňka Strnada, který se tomu ale podle svých slov věnuje, pouze když se mu chce. „Já si velím sám, nikoho k tomu nepotřebuju,“ dodává a popisuje, že si také všechno sám vyrábí. „Koupím si půlku prasete, to vyjde strašně levně.“ Své výrobky pak na každou akci dělá vždy čerstvé. „Tohle je před dvěma dny koupený, pokrájený, naštosovaný, nasolený, včera jsem to nakořenil a nechal jsem to ještě odpočinout. Všechno se to musí dělat z čerstvého,“ barvitě popisuje lahůdky, které servíruje Janu Krausovi, a vyvolává v divácích chutě. Na závěr ještě představí „svého pana Odvárku“, a sice řezníka a básníka, pana Oldu. „Každý si říká řezník, oči podlitý krví, večer to půjde někam spláchnout litrem kořalky. Ale ne, pan Olda odloží řeznický nůž a píše básně.“
S druhým dnešním hostem – Mirkou van Gils Slavíkovou – se řemeslo uzenářské vystřídá s cukrářským. Kromě toho, že je Mirka špičkovou cukrářkou, má za sebou také zajímavý a dobrodružný život. „V roce 1989 jsem odjela do Německa,“ začíná své vyprávění, „kde jsem pracovala v pekárně a cukrárně, kroutila jsem tam preclíky. Z Německa jsem šla do jižní Afriky. Původně jsem chtěla do Brazílie, ale ta nám neklapla. V Jihoafrické republice jsem měla okamžitě zaměstnání, protože se tam dalo odjet pouze s tím, že měl člověk zajištěné místo. Měli jsme s manželem umístěnku v jednom velkém luxusním hotelu. On byl kuchař, já cukrářka, takže jsme měli okamžitě práci. Tam jsem byla zhruba čtyři a půl roku. V té době to pro mě bylo asi nejkrásnější období.“ Následovala 17 tisíc kilometrů dlouhá, romantická cesta autem z Johannesburgu do Plzně napříč východní částí Afriky a Arabským poloostrovem. A navíc s novým partnerem. „To jsme jeli asi dva měsíce,“ vzpomíná. Pak přišla cesta do Ameriky – nejdříve žili v Kalifornii, následně v Oregonu, kde pekli české perníky. „Když jsem tam začala dělat zdobené perníky, mohli mi lidé utrhat ruce,“ připomíná si slibně se rozvíjející kariéru, kterou dobrovolně utnula z osobních důvodů, a vrátila se zpět do Česka. Svoji neuvěřitelnou, velice úspěšnou kariéru v oboru cukrářství tak stačí prokládat i bouřlivým osobním životem. „Já se tak vznáším a stále věřím, že ještě přijde TEN MUŽ,“ svěřuje paní Mirka. „Já bych mu pekla jak o život.“ Na závěr pak dojde k výměně cukrářského zboží za uzeniny.
S posledním hostem, profesorem z Ústavu automobilů, spalovacích motorů a kolejových vozidel ČVUT Janem Mackem se zamyslíme nad budoucností naší mobility. „Uvědomuju si, že jsem měl asi také něco přinést, trochu lithia nebo kobalt,“ říká na úvod v narážce na stůl plný cukroví a divadlo provoněné klobásami vědec a autor studie věnované elektromobilitě. „Je to smutné, a samozřejmě se to může změnit, ale řešením je jedině zavedení více jaderných elektráren,“ myslí si odborník a vysvětluje svoji skepsi vůči v současnosti panujícímu nadšení z přechodu na elektromotory. „Když nabíjíte, má baterie nějaký vnitřní odpor a ohřívá se. A čím větším proudem nabíjíte, tím víc se ohřívá, a dokonce to ani není přímo úměrné. Když dvakrát zvýšíte proud, tak se čtyřikrát víc začne ohřívat. A kdyby se ohřívání intenzivně nechladilo, způsobí to, že začne hořet.“ Elektroauta rozhodně neodsuzuje, jen se snaží upozornit na to, že nejsou univerzálním řešením a že s přechodem na nový zdroj příliš spěcháme. „Kolegové z Ameriky mi říkají, že až přestaneme v Evropě blbnout, tak oni se z toho poučí.“ Kolik proudu bychom potřebovali, kdybychom chtěli mít najednou všechna auta elektrická? Jaké další záludnosti s sebou elektroauta nesou? A jaký je rozdíl v přístupu u nás, v Evropě a ve světě? To a mnohem více se dozvíte v tomto dílu Show Jana Krause!
– vězte, že… –
Repríza středeční televizní premiéry je odvysílána hned ve čtvrtek dopoledne na TV Prima.
—
Reprízy napříč sezónami pak můžete sledovat nejen po každé středeční premiéře, ale každé úterý večer také na Prima COOL.
…
ON-LINE PREMIÉRA JE VŽDY V NEDĚLI, NEJPOZDĚJI VE 20:00
Zúčastněte se natáčení!
Vstupenky si můžete zakoupit v předprodeji na portálech GoOut a Ticketportal, přičemž každý z těchto distributorů nabízí vstupenky pro jiný segment v hledišti. S ohledem na proticovidová opatření je vysoce pravděpodobné, že několik volných vstupenek bude k dispozici i v den natáčení.
Rezervace vstupenek není možná na žádný termín veřejného natáčení Show Jana Krause!
Pokladna Divadla Archa má pro veřejnost otevřeno Po – Pá 10.00 – 16.00 a vždy 2 hodiny před začátkem natáčení.
Podmínky účasti na veřejném natáčení v době pandemie covid-19
Kategorie: Sezóna 2021, Blog SJK, Divadlo Archa, Praha